Du er her : Aktiviteter og attraksjoner / guide / sykkelturer

Sykkelturer

Fra oss er det muligheter for sykkelturer til blant annet Risør, Lyngør og jettegrytene på Sild.

Klikk på bildet for stort kart.

Nydelig sykkeltur innom Risør by og tettstedet Søndeled. Tvungen pause på Øysang, norges eldste bilferje i tre som går i rutetrafikk.

Sykkelturen går først til Risør. Benytt dere av Risør by's fasiliteter, mens dere venter på ferja. Øysang med plass til 2(!) biler går fra indre havn. Ta gjerne syklene opp til Risørflekken og nyt fantastisk utsikt over byen og havet, mens dere venter på ferja. Etter en opplevelse av en ferjetur tar dere til venstre mot Søndeled på RV351.

På Søndeled kan man kjøpe is eller noe å drikke. Etter dette tettstedet fortsetter dere sørover på RV 418. I krysset ved E18 tar dere til venstre på FV10. Da følger dere gamle E18. Her sykler dere også gjennom gamle sørlandsporten.

Når dere kommer ut igjen på RV 416, følges denne til venstre mot Risør i ca 5 km. Følg så skilt til høyre mot Sørlandet. Da er det ca 12 km til dere er tilbake på Sørlandet Feriesenter.

Klikk på bildet for stort kart.

Den grønne runden: Fin runde for hele familien. Mulighet for is, thaimat, bading eller et besøk på kystkultursenteret underveis på runden.

Sykle vestover og ta til venstre ved jokerbutikken, følg hovedveien. Når dere kommer på grusveien varer den i ca 2 km. Når dere kommer ut igjen på hovedveien, RV 411, tar dere til venstre og deretter snart til venstre igjen mot Gjeving/Lyngør. På Gjeving Marina kan dere spise is og få dere noe å drikke eller ta en liten matbit på thairestauranten. En kilometer videre utover langs hovedveien ligger kystkultursenteret og havneleiet for rutebåten ut til øysamfunnet Lyngør.

Tilbake følger dere RV 411 nordover mot Laget og derifra skilt mot Sørlandet. Langs RV 411 ligger det noen fine badevann, så husk badetøyet.

Klikk på bildet for stort kart.

Deilig tur i nærområdet med Jettegrytene på Sild som det store turmålet.

Ruta går rett opp grusbakken ved resepsjonen. Ta første til høyre og følg grusveien utover. Etter ca 2 km kan man ta en fin pause på utsiktspunktet Sundsdalsheia. Fortsett deretter på grusveien til den stopper. Herifra må syklene trilles ca 500 meter bortover en sti og ned noen trapper. I bunnen av trappene følger man stien over brua til høyre. Da er det grusvei i en liten kilometer og så asfaltvei resten av runden. Etter ca 1 km på asfaltveien kommer dere til en parkeringsplass på høyresiden med skilting videre ut til Jettegrytene på Sild. Husk badetøyet, dette er naturens eget badekar. Ca 20 minutter å gå ut til gryta.

Fra parkeringsplassen er det ca 5 km på asfaltvei videre tilbake til Sørlandet Feriesenter.

Se flere aktiviteter og attraksjoner