Du er her : Aktiviteter & attraksjoner / guide / fotturer

Fotturer

Fra oss kan dere gå fine turer til fots. Utsiktspunktet Hisåsen, jettegrytene på Sild, kulturposter og treningsrunder.

Klikk på kartet for å åpne det i fullskjerm.

En av nord europas største jettegryter med saltvann. Hele 5 meter dyp. Naturens eget badekar rett ved havet og en sjelden naturopplevelse.

Raskeste veien hit er å kjøre hovedveien østover forbi feriesenteret. Etter ca 5 km er det en stor parkeringsplass på venstre side av veien. Herifra er det merket sti som tar ca 20 minutter å gå.

Alternativt kan dere gå gjennom skogen fra Sørlandet Feriesenter og til parkeringsplassen, det tar ca 45 minutter ekstra. Ca 2 km grusvei, 1,5 km sti og 0,5 km asfalt. Besøk nettside
Flott utsiktspunkt med panoramautsikt til Skagerrak og mot Risør og Lyngør.

Mesteparten av turen går gjennom skogen i småkupert terreng. Ganske bratt stigning siste fem minutter til toppen. Ca 45 minutter til toppen i moderat tempo.

Gå rett opp grusbakken ved resepsjonen, hold til venstre. Når det begynner å gå nedover igjen på toppen av bakken, følger dere merket sti til venstre. Ta samme vei ned igjen fra Hisåsen eller ta den lengre ruten som er merket mot vest fra toppen. Besøk nettside
Turmål med perfekt avstand for småbarnsfamilier. Her er det benker og bord så man kan ta en pause og spise nistematen.

Fra resepsjonen går du østover langs hovedveien i 50 meter, før du svinger til høyre og går rett opp gjennom hyttefeltet. Fra bommen er det ca 1km å gå på skogsbilvei.
Fine tur- og treningsrunder som kan løpes hele året. Løypene er konkurranseløyper under Hope IL's terrengløp, Feriespretten, som blir arrangert hver sommer. Start/Mål er alltid ved ballbingen.

5km starter østover langs hovedveien i 50 meter, før den svinger til høyre og opp gjennom hyttefeltet. Ca 3km grusvei, 0,5km sti og 1,5km asfalt.

9km starter rett opp grusbakken ved resepsjonen, og til høyre. Ca 5km grusvei, 2km sti og 2km asfalt. Se hopeil.no for resultatlister. Besøk nettside
Kulturpostene er nye av 2019 og forteller historier fra lokalsamfunnet, her på Sandneshalvøya. Ett hovedskilt med oversikt over alle postene, samt to av postene står inne på feriesenteret. Klikk på bildet for å se stort kart.
Se flere aktiviteter og attraksjoner